אוהד אשל- צמיחה עסקית לחברות וארגונים

פתרון משברים, ניהול
סכסוכים וגישור

בעל ניסיון מקומי ובינלאומי בהובלת תהליכי ייעול וניהול
של מערכות תפעול ושיווק עבור חברות מהגדולות והמובילות בארץ ובחו"ל.

פתרון משברים, ניהול סכסוכים וגישור

במהלך עבודתי בשנים האחרונות במספר חברות נתקלתי במשברים וסכסוכים אשר נבעו מהסתכלות שונה על תהליכי העבודה ועל החיים בכלל, כמי שנתקל בעבר במספר גדול של סיטואציות שונות ודומות הצלחתי להביא את הצדדים "לעמק השווה" ולייצר פתרון הולם ונבון לכל המעורבים ולשביעות רצונם .

פתרון סכסוכים מצריך התערבות אשר תוביל לצמצום, חיסול, או סיום של כל הצורות והסוגים של סכסוך.

אי הסכמה על הדרך ואו תפיסות ניהוליות שונות בין שותפים יביאו לעיתים לסיטואציה שעלולה להתפתח מסכסוך ענייני על מטרות וזהות החברה למשבר אמון ומשם הדרך קצרה לפגיעה ביכולת התפקוד של החברה  "ולדימום כספי" .

צמתי המחלוקת בתוך חברה הינם רבים ומגוונים ולא תמיד נראים לעין בתחילת הדרך המשותפת של בעלי מניות /שותפים , לדוגמא :

  • זהות העסק וכיוון ההתפתחות הרצוי.
  • הכנסת דור המשך לעסק ובאיזה תפקיד.
  • מחלוקת לגבי עבודה מול ספקים.
  • תחושת חוסר עשייה מספקת מצד השותף (אני עושה את רב העבודה והוא לא שותף למאמץ ולאחריות).
  • כיוונים עסקיים ולקיחת סיכונים : האם לקנות יותר מלאי שהמחירים נמוכים או להמתין שיהיו מכירות, האם להשקיע בציוד טכנולוגי מתקדם או לשפר ציוד קיים?
  • האם להוסיף אנשי מכירות וכד'.
  • מחלוקות  לגיטימיות אלו שציינתי לעיל מופיעות בכל עסק בו יש שני שותפים ויותר.

הבעיה נוצרת שהמחלוקת הופכת ליריבות של ממש ומשם הדרך קצרה למשבר אמון ונזק ממשי מול עובדי החברה, לקוחות וספקים, את זה ניתן למנוע ולצמצם נזקים ואף במקרים רבים "להפוך את הקערה על פיה" ולייצר פתרון יעיל ורווחי הן לחברה והן לצדדים המעורבים.

ניהול המשבר /סכסוך בזמן  הנכון  ובדרך הנכונה יקטין בוודאות את התוצאות השליליות של מהלך המשבר והנזק הכספי והאישי לחברה ובהכרח ישפר את הסיכוי להגעה לתוצאות החיוביותסכסוך עסקי /חברתי ברמת התוצרים והיעדים הרצויים יוביל ללא פיקוח והכשרה לסכסוך ברמה הבין-אישית בין שותפים או מובילי דעה בתוך הארגון.

סכסוכים מאין אלו יגרמו בהתחלה למתח ובהדרגה לקרע ומשבר אמון בין המעורבים.

חלק מדרכי הפעולה  שאני מציע ואשר הוכחו כמעשיים והביאו לתוצאות חיוביות במהלך השנים  הינן לאתר את הבעיה העיקרית והאתגר הרלוונטי העומד לפני הארגון ולהביא את המעורבים בדבר לידי הבנה ויישום של תקשורת ראויה והולמת לפתרון המשבר במהירות וביעילות מרבית.

פתרון הסכסוך/משבר בזמן נתון והבאת מספר חלופות אשר יתרמו לקידום האינטרסים של הצדדים וימנעו  בזבוז כסף ואובדן ערך, תוך כדי הנחייה ובקרה צמודה של התהליך והמעורבים בו – הינו הבסיס לפתרון הבעיה ולדיאלוג ענייני.

גישור בין שותפים ובעלי מניות

תהליך הגישור בין שותפים מצריך ניסיון והבנה עסקית מעשית לפני הכל  יחד עם הבנה תיאורטית , כמי שהתנסה והיה במצבים מאין אלו אני יכול להבין את המחלוקות ולעתים את ה"התבצרות" של מי מהצדדים בעמדתו .

לעיתים גם הפתרונות הלגיטימיים וההגיוניים כגון: קניית חלקו של האחר (BMBY) או מכירה לצד שלישי, בין אם את חלקו של השותף או את כל החברה, אינם קלים להשגה ודורשים הבנה של האינטרסים והרצונות של הצדדים .

תהליכים אלו אשר עלולים להגיע לבתי המשפט ולהיגרר להתכתשויות ולהסתבכויות מיותרות בגלל חוסר הרצון של מי מהשותפים להגיע לפשרה, עלולים לגרור את השותפים להוצאות ולאובדן ערך משמעותי ועד לפירוק החברה.

ברב המקרים אין סיבה אמיתית להגיע למצב של פירוק ואובדן נכסים וכסף אלא ניתן להגיע לפתרון ראוי ע"י תהליך נכון אשר יביא את הצדדים לפשרה ראויה ויצמצם נזקים כספיים ונפשיים מהותיים.

"תמיד יש משהו חדש שאנחנו יכולים ללמוד על כל דבר. ככה זה ביקום אין – סופי ." (פרנק הרברט)