ירידה ברווחיות היא דבר נורמלי בקרב עסקים גדולים קטנים והינה הגיונית בהתחשב ב"מעגל החיים" של העסק. כלומר, עסק הפועל מעל 10 שנים וגדל משנה לשנה, סביר להניח שיחווה רבעון או שניים ואפילו שנה של ירידה ברווחיות.
במקרה "הטוב" הבעיה מתחילה כאשר בעלי ומנהלי החברה יודעים היכן טמונה הבעיה, אך לא יודעים או לא יכולים לפעול בכדי לשנות אותה .
במקרה הפחות טוב, המנהלים אינם יודעים לאתר את הסיבה לירידה ברווחיות וכיצד לנהל תהליך של בדיקה עניינית לזיהוי הבעיה ועצירה של זליגת הכסף, לפני שהחברה תעבור להפסד.
מעבר לניהול תקין של תקציב, אשר יש לנהל ולבקר מדי חודש ולהפיק נתוני אמת, חשוב להבין ולנתח את הנתונים ולפעול בהתאם.
להלן רשימה של נושאים אשר אם אינם מטופלים נכון או מוזנחים בגלל חוסר ידע או קושי בטיפול, יפגעו מאוד ברווחיות, ובמידה שלא יטופלו במהרה יגרמו להפסד.
בדוגמה הבאה ניתן לראות כמה בעיות בתהליכי קליטה בארגון.
לצוות המכירות חסר עובד – הוחלט לקלוט את דני, לאחר ראיון עבודה קצר הוא מתקבל על סמך קורות החיים שלו וההתרשמות המצוינת של המנכ"ל בראיון האישי. דני קיבל תשובה בסוף ראיון העבודה זה כבר יוצר בעיה כי הוא מקבל הוא שהארגון בלחץ והוא גם לא מקבל זמן לעבד את התשובה.
דורית אשת מכירות ותיקה ומוערכת קיבלה את המשימה להכשיר את דני – דורית לא קיבלה מערך חפיפה מסודר אשר אמור לכלול – קליטה, שיחת היכרות אצל מנהלי המחלקות וביקור של חצי יום בכל מחלקה על מנת להכיר את הפעילות (במחסן, בשטח, בהפצה , במזכירות ועוד.) – ולכן תעביר את תהליך החפיפה כמו שהיא מבינה.
לאחר שבועיים אינטנסיביים דני מחליט לעזוב או שהמנהל מחליט לפטר אותו. למה? דני גילה שהעבודה קשה ולא מתאימה לו. מה קרה? מסתבר שדני לא הצליח להבין את מערכת המחשוב, דני התגלה כבעל אישיות בעייתית ולא מתחבר עם הצוות, הוא מאחר כרוני, דיווחים לא אמינים ועוד.. דורית שהשקיעה את כל מרצה בתהליך ואפילו התחברה לדני מאוד מאוכזבת…כך שבפעם הבאה שדורית תצטרך לקלוט עובד, היא תהיה יותר מסויגת ולכן תהליך החפיפה יהיה פחות טוב ובעקבות זאת העובד ירגיש לא מחובר ויעזוב בגלל שלא ירגיש שייך, בעובד הבא זה יחזור חלילה ואחרי מספר פעמים דורית כבר תבין שמי שמקבל את העובדים בחברה לא יודע לראיין ולבחור נכון ובעקבות זאת רמת הערכה שלה לחברה תרד ובהתאם גם המחויבות שלה וביצועיה.
הדוגמאות הללו ממחישות את המתרחש כמעט בכל חברה אשר נקלעת לירידה ברווחיות. כתוצאה מכך עומס רב מוטל על הבעלים, נוצרת עייפות ואי חשק לעבוד, התרחקות ממחלקות שונות, חוסר רצון לדבר ולטפל במוטיבציה של עובדים, להתעסק בעיקר בכיבוי שריפות ובבעיות דבר אשר מוביל לדיכאון עסקי – ירידה באושר ובעקבותיה ירידה בתפוקות, התנהלות לא נכונה והימנעות מקבלת החלטות מושכלות בהתאם לנדרש.
ירידה ברווחיות היא דבר נורמלי בקרב עסקים גדולים קטנים והינה הגיונית בהתחשב ב"מעגל החיים" של העסק. כלומר, עסק הפועל מעל 10 שנים וגדל משנה לשנה, סביר להניח שיחווה רבעון או שניים ואפילו שנה של ירידה ברווחיות.
במקרה "הטוב" הבעיה מתחילה כאשר בעלי ומנהלי החברה יודעים היכן טמונה הבעיה, אך לא יודעים או לא יכולים לפעול בכדי לשנות אותה .
במקרה הפחות טוב, המנהלים אינם יודעים לאתר את הסיבה לירידה ברווחיות וכיצד לנהל תהליך של בדיקה עניינית לזיהוי הבעיה ועצירה של זליגת הכסף, לפני שהחברה תעבור להפסד.
מעבר לניהול תקין של תקציב, אשר יש לנהל ולבקר מדי חודש ולהפיק נתוני אמת, חשוב להבין ולנתח את הנתונים ולפעול בהתאם.
להלן רשימה של נושאים אשר אם אינם מטופלים נכון או מוזנחים בגלל חוסר ידע או קושי בטיפול, יפגעו מאוד ברווחיות, ובמידה שלא יטופלו במהרה יגרמו להפסד.
בדוגמה הבאה ניתן לראות כמה בעיות בתהליכי קליטה בארגון.
לצוות המכירות חסר עובד – הוחלט לקלוט את דני, לאחר ראיון עבודה קצר הוא מתקבל על סמך קורות החיים שלו וההתרשמות המצוינת של המנכ"ל בראיון האישי. דני קיבל תשובה בסוף ראיון העבודה זה כבר יוצר בעיה כי הוא מקבל הוא שהארגון בלחץ והוא גם לא מקבל זמן לעבד את התשובה.
דורית אשת מכירות ותיקה ומוערכת קיבלה את המשימה להכשיר את דני – דורית לא קיבלה מערך חפיפה מסודר אשר אמור לכלול – קליטה, שיחת היכרות אצל מנהלי המחלקות וביקור של חצי יום בכל מחלקה על מנת להכיר את הפעילות (במחסן, בשטח, בהפצה , במזכירות ועוד.) – ולכן תעביר את תהליך החפיפה כמו שהיא מבינה.
לאחר שבועיים אינטנסיביים דני מחליט לעזוב או שהמנהל מחליט לפטר אותו. למה? דני גילה שהעבודה קשה ולא מתאימה לו. מה קרה? מסתבר שדני לא הצליח להבין את מערכת המחשוב, דני התגלה כבעל אישיות בעייתית ולא מתחבר עם הצוות, הוא מאחר כרוני, דיווחים לא אמינים ועוד.. דורית שהשקיעה את כל מרצה בתהליך ואפילו התחברה לדני מאוד מאוכזבת…כך שבפעם הבאה שדורית תצטרך לקלוט עובד, היא תהיה יותר מסויגת ולכן תהליך החפיפה יהיה פחות טוב ובעקבות זאת העובד ירגיש לא מחובר ויעזוב בגלל שלא ירגיש שייך, בעובד הבא זה יחזור חלילה ואחרי מספר פעמים דורית כבר תבין שמי שמקבל את העובדים בחברה לא יודע לראיין ולבחור נכון ובעקבות זאת רמת הערכה שלה לחברה תרד ובהתאם גם המחויבות שלה וביצועיה.
הדוגמאות הללו ממחישות את המתרחש כמעט בכל חברה אשר נקלעת לירידה ברווחיות. כתוצאה מכך עומס רב מוטל על הבעלים, נוצרת עייפות ואי חשק לעבוד, התרחקות ממחלקות שונות, חוסר רצון לדבר ולטפל במוטיבציה של עובדים, להתעסק בעיקר בכיבוי שריפות ובבעיות דבר אשר מוביל לדיכאון עסקי – ירידה באושר ובעקבותיה ירידה בתפוקות, התנהלות לא נכונה והימנעות מקבלת החלטות מושכלות בהתאם לנדרש.